Ergonomisch zitten

Ben je therapeut, leerkracht, student of kantoormedewerker: we brengen allemaal veel tijd van de dag door met zitten. Maar lang zitten kan stressvol zijn. Een verkeerde houding en te weinig beweging kunnen leiden tot pijn en spanning. Vooral bij kinderen is het belangrijk om ergonomisch te zitten, omdat het lichaam bijzonder kwetsbaartijdens de groei. Maar ook leerkrachten moeten op de juiste houding letten, omdat bij hen door de lage aangepaste stoelen voor kinderen een groot risico op een slechte houding bestaat.

Indien uw stoel zo ontworpen is dat ergonomisch zitten mogelijk is, dan zorgt dit voor een gezonde en minder belastende rug. Hier zijn veel mogelijkheden voor: van de juiste zithouding tot de juiste stoel met juiste instellingen, tot het juist inrichten en plaatsen van computer op uw bureau.

De juiste houding

Ergonomisch zitten begint met de juiste houding terwijl u zit. De beste basishouding om te zitten is de rechte zithouding: u zit rechtop en uw bekken is licht naar voren gekanteld. De dijen vallen iets naar beneden en vormen een open hoek van ongeveer 45 tot 60 °. Dan til je het borstbeen naar voren en trek je de achterkant van het hoofd naar achteren en omhoog zodat de cervicale wervelkolom wordt uitgerekt. Je schoudergordel rust zo ontspannen op de borst. In deze houding behoudt de wervelkolom zijn natuurlijke vorm (dubbele S) en worden de rugspieren gelijk gebruikt.

Actief zitten

Actief zitten betekent in de eerste plaats het regelmatig veranderen van de zitpositie en niet star blijven in dezelfde houding. Elke verandering van positie betekent ook beweging, wat het metabolisme van de tussenwervelschijven bevordert en dus slijtage voorkomt.

Actief zitten verlicht niet alleen de spieren, maar traint ze ook door de wisselwerking tussen opspannen ​​en ontspannen. De tussenwervelschijven worden beter van bloed voorzien en van voedingsstoffen voorzien. Een extra pluspunt is een verbeterde prestatie, omdat de beweging ook de hersenen stimuleert. Bovendien voorkomt het geactiveerde metabolisme stress.

Actief of dynamisch zitten gaat dus vooral over een verandering van houding. Dit kunnen regelmatige kleine gewichtsverschuivingen zijn, maar ook hele positiewijzigingen, b.v. in een voorwaartse zithouding met ondersteunde armen of een achteroverleunende houding. Ook regelmatig opstaan, wandelen, of wat gymnastiek horen hier ook bij. 

Onze producten voor actief en ergonomisch zitten

Een goede manier om actief en toch ergonomisch te zitten zijn niet alleen individueel verstelbare bureaustoelen, maar ook zitelementen waarmee kleine veranderingen van houding of van het lichaam onbewust kunnen worden gestimuleerd. Deze worden eerder gebruikt als alternatieve zitplaatsen om het lichaam een ​​andere extra zithouding te geven.

Zitballen 

De klassieker voor dynamisch, ergonomisch zitten zijn zitballen. Dit is een trillings gedempte variant van de gymbal. Door op de bal te zitten, moet het lichaam in veel kleine bewegingen een constant evenwicht creëren om in balans te blijven. Dit versterkt dan weer de rugspieren. Op de zitbal zit ​​men  ook automatisch rechtop.

 

Bewegingsstoelen

Onze bewegingsstoelen zijn ook een ideale alternatieve zitmogelijkheid. Bewegingsstoelen zijn meestal speciale krukken met een bepaald bewegingsmechanisme die ze automatisch en intuïtief dynamisch maken. Dit betekent dat bewegingsstoelen bewegingen in alle drie dimensies toestaan ​​of werken volgens het slingerprincipe, zodat de spieren en de bloedsomloop worden gestimuleerd.

Voor kinderen, leerkrachten en kantoormedewerkers raden we de Hokki bewegingsstoel aan. De kruk heeft een afgeronde basis, zodat de persoon zijn evenwicht moet houden door constante minimale bewegingen. Een uniek design in diverse kleuren en formaten geeft kleur aan uw klas, kantoor, vergaderruimte of kantine.

Populair bij kinesisten, therapeuten, artsen of kappers is de Bioswing Foxter. De kruk heeft een stoel op een 3D voet. Hierin zijn vibrerende elementen geïnstalleerd, die de spieren stimuleren voor actief balanceren. 

 Balkussen

Zelfs degenen die niet de mogelijkheid hebben om een ​​bewegingsstoel of een zitbal te gebruiken, kunnen ook ergonomisch en actief zitten. Een goede oplossing zijn bijvoorbeeld balkussens. Deze kunnen eenvoudig op uw bestaande stoel worden geplaatst. De kussens zijn meestal gevuld met lucht en hebben dus een soortgelijk effect als een zitbal. Het voordeel is dat zelfs mensen die te klein of te groot zijn voor een zitbal ook comfortabel dynamisch kunnen zitten. 

 

De ideale stoelinstellingen

Het is dus evenzeer belangrijk om uw stoel correct in te stellen. Dit gaat niet alleen over de juiste zithoogte, maar ook over de stoelrug.

Uw lichaam heeft altijd de juiste zithoogte wanneer u ontspannen en ergonomisch kunt zitten zonder hard te hoeven werken. In termen van hoogte betekent dit dat uw voeten stevig grondcontact hebben. Boven- en onderbeen staan ​​in een rechte hoek, met de dijen horizontaal of licht hellend.

Voor zitballen geldt:

66 - 178 cm lichaamslengte: diameter 65 cm

Vanaf 179 cm lichaamslengte : diameter 75 cm

Bij de keuze van de Hokki bewegingsstoel moet u kijken naar de hoogte van de tafel. Hier geldt het volgende:

Voor de kleuterschool / tafelhoogte tot 55 cm: zithoogte 31 cm

1-2 Leerjaar / tafelhoogte tot 64 cm: zithoogte 38 cm

3-4. Klasse / tafelhoogte tot ca. 71 cm: zithoogte 46 cm

Vanaf lichaamslengte 165 cm / tafelhoogte tot ongeveer 76 cm: zithoogte 51 cm

Vanaf lichaamslengte 175 cm / tafelhoogte ongeveer 85 - 95 cm: zithoogte 62 cm

 

Meer tips voor een gezonde rug

Rugleuningen moeten het lichaam rechtop houden en worden ingesteld zodat de rug van het bekken naar de schouderbladen wordt ondersteund.

De belangrijkste tip voor een gezonde rug is de 60-30-10-regel. Deze regel beschrijft uw optimale beweging binnen 60 minuten: 60% actief zitten, 30% staan ​​en 10% gericht rondlopen. In minuten betekent dit: 40 minuten zitten, 15 minuten staan ​​en 10 minuten rondlopen.

Binnen de tijd dat u zit, moet u regelmatig uw zitpositie veranderen. Hier, hoe vaker hoe beter, maar je moet je houding minstens vier keer per uur veranderen. Ook bewegingspauzes met gymnastiek of bewegingsoefeningen zijn nuttig. Uitrekken, rondhangen, schoudercirkels,…  versterken het lichaam extra.

Ideaal ingerichte werkplek

Voor bureaus is de juiste opstelling van computer of leesmateriaal ook een belangrijk punt om ergonomisch te zitten. Een scherm moet bijvoorbeeld zo worden geplaatst dat het niet te hoog of te laag is. Het juiste gebruik van toetsenbord en muis draagt ​​ook bij aan ergonomisch zitten en werken. Bovendien moet u het materiaal altijd zo op uw bureau plaatsen dat u uw zitpositie niet van dichtbij hoeft te veranderen om het te gebruiken. Plaats in het grijpgebied alleen materiaal dat absoluut noodzakelijk is. Printers en ander minder noodzakelijk materiaal plaatst u verder zodat u zich meer moet verplaatsen, b.v. door op te staan, te draaien of te rekken.